Kiedy dowiedziałem się, że mogę przeprowadzić testy wideorejestratora UTOUR C2L Pro 1440P, zwyczajnie się ucieszyłem. Przyczyna radości była banalna – otóż nie tylko w polskim, ale ogólnie w całym Internecie niemal ze świecą szukać wzmianek o tym modelu!
Taka sytuacja dobrze rokuje, bo z jednej strony produkt jest nowy na rynku i to widać, z drugiej dla serwisów walczących o swoje miejsce na rynku to świetna okazja, żeby okupować top wyszukiwań związanych z marką UTOUR 😉
Jak widzicie, nie miałem wyjścia i po ponad miesiącu testów mogę Wam opowiedzieć, jak C2L Pro sprawdza się w codziennej eksploatacji.
Przede wszystkim już na wstępie zaznaczę, że to jedno z nielicznych narzędzi w tej półce cenowej (bo za urządzenie zapłacimy nieco ponad 500 zł), które oferuje:
- przednią i tylną kamerkę,
- Wi-Fi, GPS i aplikację,
- banalną instalację z możliwością wpięcia do stałego zasilania,
- inteligentne funkcje ostrzegania kierowcy o zagrożeniach na drodze,
- wysoką jakość nagrań w 1440p z kamerki o świetle 1,5!
Zapraszam na pierwszy polski test UTOUR C2L Pro 1440P!
UTOUR C2L Pro 1440P: specyfikacja
- Procesor Sigmastar SSC8629Q
- Matryca Galaxycore
- Model czujnika GC4653
- Obiektyw 6 grup soczewek o wysokiej rozdzielczości
- Rozdzielczość obrazu 2560 x 1440p / 1920 x 1080p (możliwość regulacji)
- Rozdzielczość wideo Interpolacja do 4K / 1440p / 1080p (możliwość regulacji)
- Pole widzenia 135°
- Przysłona f/1.5
- Rozdzielczość kamery wstecznej 1080p
- Kodeki wideo TS Stream / H.265
- Liczba klatek na sekundę – przód 30 FPS, tył 25 FPS
- Kompatybilne karty pamięci – Class10 o pojemności 16-128 GB
- Port zasilania USB-C
- Sposób zasilania Ładowarka samochodowa / skrzynka bezpiecznikowa (skrzynka bezpiecznikowa wymaga dodatkowego okablowania, które należy dokupić oddzielnie)
- Wi-Fi 2.4G Wi-Fi IEEE 802.11 b/g/n
- Temperatura pracy od -20°C do 65°C
- System pozycjonowania GPS / Galileo / GLONASS
- IMU Żyroskop 3-osiowy o wysokiej precyzji
- Funkcje ADAS Forward Collision Warning, Stop & Go Warning, Urban Forward Collision Warning, Headway Monitoring Warning
- Monitoring podczas parkowania (24 godziny na dobę) z adapterem zasilania (w sprzedaży oddzielnie)
- Kontrola głosem – komendy wyłącznie w języku angielskim
- Aplikacja UTOUR Go
UTOUR C2L Pro 1440P: budowa i jakość wykonania
UTOUR C2L Pro 1440P to bez dwóch zdań jedna z ładniejszych i przy tym kompaktowych kamerek, jakie znajdziemy na rynku.
Mamy tu do czynienia ze specyficzną – ale dla dalekowschodnich kamerek dość typową – konstrukcją, która niezbyt przypomina klasyczne rozwiązania w stylu Mio (zobacz recenzja Mio C580), bo jest podłużna, wąska i … pozbawiona wyświetlacza!
Taki design sprawia, że do obsługi urządzenia potrzebujemy aplikacji – jedyny przycisk, jaki na nim znajdziemy, ma za zadanie wymusić zarejestrowanie bieżącej sytuacji. Na drugiej wąskiej ściance, przeciwległej do tej z pojedynczym przyciskiem, umieszczono slot na karty microSD oraz gniazdo, do którego wpinamy przewód (przypominający minijacka), łączący przednią kamerkę z tylną.
Za to ostatnie chciałem pochwalić producenta – nie dość, ze przewód jest tu naprawdę długi, to jeszcze banalny sposób montażu sprawia, że wystarczy wpiąć wtyk do wspomnianego gniazda i całą reszta robi się sama, a my możemy w apce przełączać widok z przedniej kamerki na tylną. Od razu dodam, że po pierwszym parowaniu rejestratora z aplikacją nie musimy już sięgać po smartfona – proces zapisu i ewentualnego nadpisywania rozpoczyna się automatycznie.
Obie kamerki przymocowujemy do szyby za pomocą małego stelażu, wyposażonego w taśmę kompresyjną – wystarczy przycisnąć urządzenie do szyby i po 30 sekundach nie ma szans, żeby samoczynnie się odkleiło. Uwaga – przyznam się do „drobnego” błędu, tylko się za bardzo nie śmiejcie… Otóż tylną kamerkę przykleiłem w pośpiechu do góry nogami (a raczej soczewkami!) i musiałem obrócić nagrany obraz – ale zdradzi mnie napis w rogu ekranu 😉
W zestawie znajdziemy też ładowarkę samochodową, plastikową łyżkę do ukrywania przewodu pod plastikami/tapicerką, odrobinę papierologii i … dwie naklejki elektrostatyczne, z których koniecznie skorzystajcie! Dzięki niej nie musicie mozolnie zdrapywać taśmy mocującej z szyby, tylko jednym ruchem odrywacie od niej naklejkę z kamerką i włala!
Reasumując: UTOUR C2L Pro to dobrze wykonane i proste w obsłudze urządzenie, którego montaż i obsługa nie sprawią trudności nawet osobom początkującym – oczywiście o ile nie popełnią tak banalnego błędu przy przyklejaniu kamerek, jak jak 🙂
UTOUR C2L Pro 1440P: wrażenia z użytkowania, aplikacja i inteligentne bajery
Na uwagę zasługuje prostota obsługi C2L Pro: przyklejamy obie kamerki do szyb, łączymy je dedykowanym przewodem, przednią podpinamy do gniazda zapalniczki, wkładamy do urządzenia kartę pamięci, przekręcamy zapłon, odpalamy smartfona, po czym łączymy się z Wi-Fi naszej kamerki i przechodzimy do ustawień:
Uwierzcie, że brzmi to o wiele bardziej skomplikowanie, niż jest w praktyce 🙂 Dalsza część to również bułka z masłem, bo apka na kolejnych screenach przeprowadza nas przez samouczek, dzięki któremu o własnych siłach i bez pomocy instrukcji poradzimy sobie z UTOURem – oczywiście, o ile tak jak ja nie przykleicie tylnej kamerki „do góry nogami” … :
W czasie kilkutygodniowych testów urządzenie ani razu nie odmówiło posłuszeństwa i dotyczy to także tych piekielnie upalnych dni, jakie nawiedziły nas podczas tegorocznego września (to właśnie ten miesiąc A.D. 2023 okazał się rekordowym w całej historii pomiarów).
Podoba mi się szybkie łączenie z Wi-Fi kamerki, choć pamiętajcie, że w czasie takiego połączenia tracicie transfer po sieci komórkowej! Obraz generowany na podglądzie ekranu smartfona jest niemal bez opóźnień, a jego jakość oceniam na wysoką.
O co chodzi z inteligentnymi bajerami? Otóż wzorem najnowocześniejszych aut, gdzie przeróżne czujniki mają dbać o bezpieczeństwo na drodze, UTOUR proponuje nam systemy:
- Stop & Go – urządzenie rozpoznaje, kiedy się zatrzymujemy i kiedy pojazd przed nami zaczyna ruszać, motywując nas również do dołączenia do ruchu,
- Forward Collision Warning – algorytmy obliczają w czasie rzeczywistym odległość pomiędzy nami a pojazdem z przodu i ostrzegają, kiedy zbliżymy się zbyt blisko (funkcja działa powyżej 30 km/h),
- Urban Forward Collision Warning – jak wyżej, ale przy prędkościach poniżej 30 km/h,
- Headway Monitoring Warning – ostrzeżenie o przekroczeniu wskazanej przez nas bezpiecznej odległości od pojazdu z przodu.
Najciekawsze jest to, że nie są to puste slogany marketingowe i powyższe opcje naprawdę działają – jeśli ich potrzebujemy, to uważam, że można na nie liczyć (rzecz jasna na tyle, na ile w ogóle człowiek może obdarzyć zaufaniem tego typu urządzenia, bo chyba nic nie zastąpi zdrowego rozsądku).
Jak nagrywa UTOUR C2L Pro 1440P? Jest bardzo dobrze z przedniej kamerki, tylna to solidny średniak
Omawiając możliwości rejestrowania obrazu i dźwięku przez UTOUR trzeba koniecznie rozróżnić przednią kamerkę od tylnej – ta ostania poprzestaje na FHD i 25 kl/s, do tego ma gorsze światło. W całokształcie wideo zarejestrowane „na kuprze” będzie rozsądnej jakości, ale wyraźnie słabsze, niż to, co oferuje główna jednostka.
Kamera przednia potrafi zaskoczyć jakością pracy nie tylko w czasie dnia, ale przede wszystkim nocą! W zasadzie słabsze momenty można tu wskazać w czasie jazdy pod ostre, poranne słońce czy w zupełnych ciemnościach, ale bądźmy szczerzy – w takich warunkach i sporo droższe urządzenia zawodzą.
Sample z jazdy w różnych warunkach dnia i nocy znajdziecie w nagraniu, umieszczonym w podsumowaniu (uwaga dla niecierpliwych: w spisie treści pod filmikiem podane są namiary na odpowiednie fragmenty).
Czy warto kupić UTOUR C2L Pro 1440P?
UTOUR to na pewno ciekawe rozwiązanie, wyróżniające się na rynku zgrabnym połączeniem dobrej jakości nagrań wideo, prostą a jednocześnie pozwalającą na sporo aplikacją, obecnością Wi-Fi i GPS, łączeniem obrazu z przedniej i tylnej kamery oraz funkcjami ostrzegawczymi, które mogą przeważyć szalę w przypadku kierowców regularnie pokonujących długie trasy.
Właśnie w ten sposób rozumiałbym obecność systemów wspomagających pracę za kierownicą: otrzymamy tu czteropoziomowy ADAS, przypominający o zachowaniu odległości od poprzedzającego nas pojazdu, który w czasie rzeczywistym reaguje na zmienne sytuacje na drodze.
O ile sam raczej nie doceniłbym takiego ułatwienia (bo na ogół nie jeżdżę autem więcej, niż jakieś 40 minut dziennie, a i to w lubelskich korkach), to rozumiem, że może to być dobre wsparcie dla zawodowych kierowców lub tych użytkowników dróg, którzy potrafią pokonać setki kilometrów w czasie jednego dnia.
W takich sytuacjach, kiedy zaczyna wygrywać zmęczenie, głos rozsądku/ostrzeżenia nawet z kamerki samochodowej może być na wagę złota.
UTOUR C2L Pro 1440P: zalety
- wysoka jakość nagrań z przedniej kamery i poprawna z tylnej,
- prosta obsługa i instalacja oraz bardzo dobra jakość wykonania sprzętu,
- dobry stosunek cena-jakość,
- bogata łączność z GPS i Wi-Fi,
- realnie działające czujniki odległości i sensowne algorytmy,
- 3 osiowy żyroskop, przydatny w przypadku wykrywania uderzenia/kolizji i zabezpieczenia nagrania,
- możliwość wpięci w instalację auta za pomocą akcesoryjnego zestawu.
UTOUR C2L Pro 1440P: wady
- przełączanie w apce między podglądem przednia/tylna kamerka mogłoby być szybsze,
- w najwyższej jakości nagrywania automatycznie tracimy funkcje inteligentnych ostrzeżeń,
- tak, wiem, że grymaszę, ale gdyby jeszcze można było dodać ostrzeżenia o fotoradarach…
UWAGA: test powstał we współpracy z polskim dystrybutorem marki UTOUR, ale otrzymałem wynagrodzenie jedynie za prezentację produktu, a przedstawione opinie są wyłącznie moje – nie jest to recenzja sponsorowana!