Dziś Sharp to wciąż jedna z najpopularniejszych marek w świecie elektroniki użytkowej.
Choć wielu osobom w Polsce kojarzy się z ona szalonymi latami dziewięćdziesiątymi, kiedy „audiowizualizowała” w przyśpieszonym tempie nasz kraj odtwarzaczami kaset wideo i magnetofonami, to ten japoński producent posiada w swoim portfolio takie cudeńka, które zapewniły mu stałe miejsce na kartach historii techniki!
Historia marki Sharp nabiera tempa od .. ołówka mechanicznego!
Założyciel marki Sharp, Tokuji Hayakawa, utworzył ją we wrześniu 1912 roku w Tokio jako warsztat obróbki metalu. Kariera firmy nabrała tempa po wynalezieniu słynnego mechanicznego ołówka typu twist, określanego mianem „Ever Ready Sharp Pencil” – był to w ogóle pierwszy regularny produkt Sharpa.
W 1925 roku Hayakawa opracował pierwszy w Japonii radioodbiornik kryształkowy, a w 1953 roku Sharp rozpoczął pierwszą w Japonii masową produkcję telewizorów, i to wyznaczyło kierunek rozwoju marki. W 1964 r. producent stworzył pierwszy na świecie kalkulator elektroniczny z diodą tranzystorową, a 10 lat później wprowadził kalkulatory (również jako pionier na skalę światową) z wyświetlaczem LCD.
Co ciekawe, właśnie rozwój technologii LCD sprawił, że Sharp do dziś jest potentatem w tym zakresie. Teraz pojawia się smaczek: w 1976 roku marka opracowała telewizor o grubości zaledwie 3 cm! W 1991 roku opracowano kolejny kamień milowy: pierwszy na świecie telewizor LCD montowany na ścianie.
Dziś Sharp to również AGD i technologie inteligentne
Chociaż Sharp jest najbardziej znany ze swoich telewizorów, firma odnosi również sukcesy w branży szeroko pojętego AGD, w tym w dziedzinie uzdatniania powietrza (oczyszczacze i osuszacze).
Od 2000 roku firma promuje opatentowaną technologię Plasmacluster, współpracując z niezależnymi organizacjami badawczymi na całym świecie. Udowodniono, że wysoko skoncentrowane poziomy jonów Plasmacluster:
- oczyszczają powietrze,
- eliminują nieprzyjemne zapachy,
- nawilżają skórę,
- redukują elektryczność statyczną.
Oferta produktowa Sharpa jest naprawdę szeroka, a już niebawem, w 2023 roku, marka wkroczy na zupełnie nowe tereny, wprowadzając na rynek m.in.:
- elektryczną deskę surfingowa,
- telewizory Mini LED,
- rowery elektryczne,
- designerskie produkty do uzdatniania powietrza,
- potężne głośniki, takie jak SumoBox.
Praktyczna realizacja koncepcji „One Sharp” sprawia, że producent dostarcza urządzenia do użytku domowego, takie jak telewizory, smartfony, oczyszczacze powietrza, lodówki, pralki, odkurzacze, klimatyzatory (tu pisaliśmy o Sharp UL-C09EA-W i całej rodzinie serii UL), piekarniki a nawet garnki, jednocześnie dbając o obecność w biurach, gdzie wyróżniają się drukarki, monitory, interaktywne systemy wyświetlania czy notebooki.
Od siebie dodam, że dla mnie Sharp będzie nieodmiennie kojarzył się z nieistniejącą już submarką Optonica, która do dziś potrafi oczarować fanów klasycznego audio! Wystarczy wspomnieć rodzinę wzmacniaczy serii SM czy piękne gramofony i decki kasetowe – zwłaszcza te ostatnie często łączyły miękką mechanikę, oryginalne rozmieszczenie przycisków i cudowne, diodowe wskaźniki wysterowania.
Pełną historię marki z kamieniami milowymi znajdziecie na jej stronie domowej.
Wszechstronność i odwaga w atakowaniu nowych segmentów rynku przepisem na długowieczność?