Smart shopping po polsku, czyli trendy branży e-commerce w 2022!

Smart shopping to pojęcie niemal tak pojemne, jak zrównoważony rozwój – zmieścimy w nim cały bagaż tego wszystkiego, co ma podkreślić inteligencję dokonywania zakupów.

I jakkolwiek dziwnie to nie zabrzmi, to wyniki badań przeprowadzonych przez Agencję Badawczą Atena Research&Consulting dla mnie stawiają sprawę jasno – zamiast na własny intelekt, coraz częściej stawiamy na smart, jaki proponują internetowe narzędzia!

Smart shopping, czyli jak najwięcej zakupów on-line, jak najmniej tradycyjnych sklepów?

Nie ma się co dziwić, że dziś o wiele łatwiej korzystamy z zakupów na odległość. Mocno przetargała nas pandemia z zamykaniem wszystkiego, co możliwe i choć dziś mamy nadzieję, że to już przeszłość, to od sklepów spoza branży spożywczej (które musiały mieć jakieś tajne środki zapewniające pracownikom odporność na wszelkie wirusy) zwyczajnie odwykliśmy.

Ścieżki zakupowe Polaków w Internecie 2022 / fot. mat. pras.

Zresztą pandemia przyśpieszyła proces, który mogliśmy obserwować od lat: szukając okazji do zaoszczędzenia czasu i pieniędzy wybraliśmy Internet, a stacjonarne sklepy miały stać się czymś w rodzaju przymierzalni czy punktów, w których bezpłatnie oddajemy/pobieramy paczki.

Do tego doszły kolejne czynniki, które nie powalają się nam nudzić, takie jak:

  • zmiany podatkowe,
  • inflacja,
  • wojna w Ukrainie.

Według badania agencji obecnie najwięcej osób rozpoczyna poszukiwania od Allegro – 30% internautów. Dla porównania, od Google swoją ścieżkę zakupową zaczyna 18% osób. Z odpowiedzi badanych wynika, że użytkownicy korzystający z Google chcą poznać opinie na temat interesujących przedmiotów, natomiast ci wybierający Allegro są nastawieni na zdobycie informacji o ich dostępności. Co ważne, nawet 98% konsumentów, którzy zaczynają poszukiwania na platformie Google oraz Allegro odnajduje tam to, czego szukało.

Badanie pokazało również, że Allegro jest najchętniej wybieraną platformą do dokonywania zakupów – aż 86% konsumentów odpowiedziało, że zdarza im się korzystać z usług portalu. Dla porównania platformę AliExpress w tym pytaniu wybrało 33%, a Shopee cieszyło się taką samą popularnością jak Amazon (15%).

Zero zaskoczeń: zakupy w Internecie to przede wszystkim cena!

Ścieżki zakupowe Polaków w Internecie 2022 / fot. mat. pras.

Podczas zakupów online użytkownicy najbardziej zwracają uwagę na ceny produktów (aż 43% badanych wskazało ten czynnik jako ważny powód zakupu).

Ważne są dla nich także inne aspekty, m.in. dostępność (27% badanych uznało to za ważny powód), łatwość zakupów i darmowa dostawa (25%). Po pandemii priorytetem zdecydowanie stały się też szybkość wysyłki (22%) oraz wygoda, rozumiana jako brak konieczności wychodzenia z domu (21%).

Reasumując:

  • 43% badanych wybiera ceną,
  • 27% stawia na dostępność,
  • 25% prostotę zakupów i bezpłatną wysyłkę,
  • 22% szybką wysyłkę,
  • 21% możliwość zakupów bez wychodzenia z domu.

Paczkomaty popularniejsze od kurierów

Polacy cenią sobie również elastyczną formę odbioru paczek. W 2022 roku przesyłki kurierskie wybrało mniej osób niż odbiór w punkcie, takim jak paczkomat InPost, Orlen, Żabka itp. (odpowiednio 41% vs. 49%). Przesyłki kurierskie odnotowały spadek o 4 p.p. w stosunku do 2021 roku.

Z kolei jeżeli chodzi o płatność, liderem jest BLIK, z którego już dzisiaj korzysta 32% badanych. Zdecydowanie zauważalny spadek dotyczył natomiast przelewów tradycyjnych (o 10 p.p. vs 2021). Poza nimi spadki odnotowały szybkie płatności (o 8 p.p. vs 2021) i płatności kartą online (o 3 p.p. vs 2021).

W motoryzacji koronę dzierży Allegro – Google musi się sporo nauczyć

Podobnie jak w ubiegłorocznym badaniu, w zdecydowanej większości kategorii produktowych dominującym miejscem rozpoczęcia poszukiwania jest Allegro.

Najczęściej szukamy tam artykułów związanych z motoryzacją – w tym miejscu widoczna jest także jedna z największych różnic pomiędzy Allegro (39%) a Google (20%). Wysoko w poszukiwaniach plasują się również sekcje: dom i ogród (Allegro 39% vs Google 18%), dziecko (Allegro 35% vs Google 17%) oraz środki czystości (Allegro 34% vs Google 14%).

Z kolei najmniejsza różnica pomiędzy tymi dwoma platformami zauważalna jest w kategoriach sport i turystyka (Allegro 26% vs Google 20%) oraz uroda i zdrowie (Allegro 27% vs Google 21%).

Najlepiej sprzedawać na … Allegro

Finalizacja zakupów to kolejne pole do decyzji. Niezmiennie zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Allegro – podobnie jak w zeszłym roku, gdzie na zakup produktu decyduje się już ponad połowa konsumentów (57%).

Na drugim miejscu pozostają sklepy online z wynikiem 20%. Co więcej, z roku na rok coraz mniej osób dokonuje zakupu w sklepie stacjonarnym – w 2022 roku to tylko 3% (od 2018 roku był to spadek aż o 19 p.p.).

Badania wykonane przez agencję Atena wskazują na to, że Allegro mocno broni pozycji hegemona polskiego e-shoppingu i biorąc pod uwagę siłę przyzwyczajenia konsumentów (bo mam wrażenie, ze to właśnie ona jest cichym bohaterem raportu), całkiem możliwe, że zostanie na czele jeszcze bardzo długo.

Pełny raport znajdziecie na stronie Atena Research&Consulting.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NAJNOWSZE